Jongeren geen recht op uitkering & huursub tot 27 JAAR

• ABS

Meer jongeren dakloos dan gedacht’

Van onze verslaggeefster Sjoukje Budde - volkskrant

gepubliceerd op 22 november 2008 07:00, bijgewerkt op 22 november 2008 14:48

AMSTERDAM/LEEUWARDEN - Het aantal dakloze jongeren in Nederland is veel groter dan tot nu toe werd aangenomen, terwijl het aantal opvangplaatsen wordt bedreigd door bezuinigingen. Bovendien worden de problemen waar de jongeren mee te kampen hebben steeds ingewikkelder. Met name de hoog oplopende schulden baren hulpverleners zorgen.

Dat blijkt uit een rondgang langs instanties die opvang voor zwerfjongeren aanbieden. Aanleiding is de aangekondigde verschraling van de AWBZ en het plan de bijstand en huursubsidie voor jongeren onder de 27 af te schaffen.

De organisaties lopen vooruit op een rapport van de Algemene Rekenkamer, dat half december wordt verwacht. Een jaar geleden berekende de rekenkamer dat het aantal was opgelopen tot zesduizend. Dat is volgens betrokkenen veel te laag ingeschat.

Zo vreest Susanne Ledeboer van de Kessler Stichting dat die schatting te laag is, omdat het alleen al in haar regio Den Haag gaat om vele honderden jongeren. Kees van Anken, directeur van opvangorganisatie Zienn en bestuurslid van de Stichting Zwerfjongeren Nederland denkt dat het om twee tot drie keer zoveel jongeren gaat.

Begeleiders zien bovendien dat de problemen waarmee de jongeren te kampen hebben ingewikkelder zijn geworden. ‘De maatschappij stelt steeds hogere eisen en jongeren met een sociale of emotionele achterstand vallen sneller buiten de boot’, aldus Ledeboer. Verreweg het grootste probleem vormen de hoge schulden. Vier jaar geleden schrok Appie Bles, interventiemedewerker jongeren van Zienn, nog van 10 duizend euro. ‘Nu ligt de gemiddelde schuld rond de 35 duizend euro. Ik ken ook jongeren die op hun twintigste meer dan 100 duizend euro schuld hebben.’

De ervaring van Femke den Hoed van opvang PerspeKtief in Delft is dat de jongeren geen financiële opvoeding hebben gehad. ‘Vaak hebben ze maanden geen huur, verzekeringspremies en rekeningen betaald. Bovendien zijn ze gevoelig voor groepsdruk en laten ze zich overhalen telefoonabonnementen voor anderen af te sluiten of een auto op hun naam te schrijven. Gigantische telefoonrekeningen, boetes en wegenbelasting worden nooit terugbetaald.’

In de opvanghuizen krijgen de jongeren naast bed, brood en bad ook begeleiding naar school, werk en hulpinstanties. Financiële opvoeding vormt een belangrijk onderdeel. ‘Een woning alleen is niet genoeg. Zonder begeleiding, verandert er niks’, aldus Ledeboer.

De hulp valt vanaf januari niet langer onder de AWBZ. Of gemeenten dit kunnen opvangen, is de vraag? Gevreesd wordt dat jongeren zonder steun zullen verdwalen in de jungle van wetten en regelingen en zullen terugvallen in hun oude, vaak criminele gedrag. ‘De criminaliteit investeert nou eenmaal meer in deze zwakke jongeren dan onze overheid’, aldus Bles.

‘Dit kabinet zegt wel dat ze jongeren zo belangrijk vinden’, zegt Smidts, ‘maar met dit pakket maatregelen wordt deze extreem kwetsbare groep, gemeen hard getroffen.’

• ABS

Jongeren die werk hebben verdienen in het begin niet zoveel.

Veel jongeren die net beginnen met werken zitten op het min.loon.

Als je daarvan al een woning/flatje mee kunt huren en tot je 27ste niet in aanmerking kunt komen voor Huursubsidie ….

Kortom … je zult in de toekomst zien dat meer en meer jongeren gedwongen bij de ouders thuis moeten blijven wonen vanwege de financiën.

OP kamers gaan?

Enig idee wat dat kost … kamers voor onder de € 300 per maand zijn knap schaars.

• Poek

Wij hebben dat vroeger ook meegemaakt, hoor. Als je van school kwam was er absoluut geen uitkering en je moeder wilde je ook niet de hele dag over de vloer hebben. Dus baantje zoeken en nog kostgeld afdragen ook. Daarna op kamers wat inderdaad duur was en dan ook nog zonder verwarming of eigen WC, laat staan een douche.

De jongeren van nu EISEN meteen een eigen flat met alles erop en eraan, en voor minder doen ze het niet. Heel terecht dat die uitkeringen stopgezet worden.

• Hyperactief A-P

Gevreesd wordt dat jongeren zonder steun zullen verdwalen in de jungle van wetten en regelingen en zullen terugvallen in hun oude, vaak criminele gedrag. ‘De criminaliteit investeert nou eenmaal meer in deze zwakke jongeren dan onze overheid’, aldus Bles. Aldus: ABS.

Dit kleine stukje zegt voldoende over de staat van ontbinding waarin ons land verkeerd. Criminele jongeren kosten de belastingbetaler op de lange duur een veelvoud van wat men denkt te bezuinigen. Vele duizenden zwerfjongeren, niemand weet precies hoeveel. En waar ik me echt zorgen over maak, is over corrupte bestuurders. Heb je net toevallig Zembla over Almelo gezien hoe bestuurders met hun eigen belang en die van hardwerkende burgers omgaan ??? Voorlopig ligt er een heel gezin in de vernieling, staat personeel op straat, bracht ook in dit geval De Telegraaf weer een hoop zaken die niet kloppen, waarop in de kamer de verkeerde vragen gesteld worden etc.

Dat vindt ik echt beangstigende en gevaarlijke ontwikkelingen. De verantwoordelijken ontspringen de dans, en de burger betaald de steeds hoger wordende rekening… Zo ook met wat hierboven staat. Ik keur crimineel gedrag niet goed. Maar mensen kunnen in dit soort situaties nou eenmaal verkeerde keuzes maken. Dit soort keuzes blijven betrokkenen levenslang uitsluiten en achtervolgen. Op dit moment loopt de jeugdwerkeloosheid weer op, en door allerlei omstandigheden aangewakkerd door clips uit de muziekwereld, kunnen dingen een ongewenst eigen leven gaan leidden die de samenleving uiteindelijk meer kost. Groetjes v Hyperactief

P.S.: Ik ken een ex-hulpverlener die in gezinnen structureel geldgebrek heeft gezien waar niet geholpen werd. Maar uiteindelijk als mensen hun huis kwijt raakten alle kinderen in peperdure opvang terecht kwamen á minimaal 1 ton aan Euro's per kind per jaar…

• ABS

Poek schreef:

>

> Wij hebben dat vroeger ook meegemaakt, hoor. Als je van

> school kwam was er absoluut geen uitkering en je moeder wilde

> je ook niet de hele dag over de vloer hebben. Dus baantje

> zoeken en nog kostgeld afdragen ook. Daarna op kamers wat

> inderdaad duur was en dan ook nog zonder verwarming of eigen

> WC, laat staan een douche.

>

> De jongeren van nu EISEN meteen een eigen flat met alles erop

> en eraan, en voor minder doen ze het niet. Heel terecht dat

> die uitkeringen stopgezet worden.

Je bent schoolverlater … hebt met moeite je vmbo kunnen halen (niet iedereen is geschikt om dokter of advocaat te kunnen worden weet je wel). Je krijgt een baantje bij een tankstation waar je 40 uur per week werkt voor € 1470 BRUTO per maand.

Flatje kost je aan huur (Haarlem e.o.) al snel zo'n € 500 per maand aan kale huur. GWL zal je ook nog eens € 150,- gaan kosten.

Zorgverzekering goedkoopste mogelijkheid met hoog eigen risico en alleen de basisverzekering € 65,- per maand

Reken eens alle kosten door die iemand zo'n beetje heeft.

Deze persoon is jonger dan 27 en heeft een fulltime baan op haar niveau.

Waarom zou die geen recht meer kunnen hebben op huursubsidie, leg mij dat eens uit?

Andere banen = bij de buurtsuper achter de kassa? Hoeveel brengt dat op denk je?

En de leeftijd van 27 jaar !!!!

27!!!! Laat dat eens tot je doordringen.

Hadden ze gekozen voor 21 dan had ik mij daarbij nog iets kunnen voorstellen.

Tot je 21ste zijn immers je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je.

Maar 27?

• ABS

Ik heb echt het idee dat die gasten daar in Den Haag puur voor hun eigen belang zo'n blauwe zetel warm houden (hoewel warm??? Telkens als ik de Tweede Kamer op tv zie zie ik veel leegstand, misschien dat we die stoelen eens moeten gaan kraken???)

• Hyperactief A-P

Hoi ABS, ik hoorde vanmorgen (zal geen namen noemen) dat mensen die destijds massaal aan het werk gezet waren, na een bepaalde periode uit de werkvoorziening moeten terug de uitkering in. Waarop dat bedrijf nieuwe legers goedkope gesubsidieerde krachten krijgt, en vervolgens deze bijna niets kostende mensen aan gewone bedrijven “verhuurt”… Je snapt al, dat zo'n bedrijf niet echt zit te wachten op vast goedbetaald personeel… Dit soort nieuwe uitbuiting ben en blijf ik tegen, het helpt de economie door oneerlijke concurrentie verder om zeep… Als hier niet snel iets tegen ondernomen wordt, dan vrees ik dat het in veel meer bedrijfstakken armoede troef zal worden.

Besef, dat als je vast werk om wat voor reden dan ook kwijt raakt, dat je straks gedwongen wordt om alles te aanvaarden. Zelfs als je daarmee structureel honderden Euro's tekort komt om je vaste lasten te kunnen betalen. Die bescherming die er tot nu was, gaat er helemaal vanaf… Ik vindt het niet leuk om deze boodschap te moeten brengen, maar maak me uiterst ongerust voor de duurdere en ellendige maatschappelijke gevolgen die daaruit gaan voortkomen. In het geval dat er kinderen op straat komen, worden de kinderen zoals genoemd peperduur “beschermd”, als je tenminste nog van bescherming kan spreken als gezinnen uit elkaar gerukt worden door dit soort gecreëerde problemen… Groetjes v Hyperactief