Reïntegratie trajecten ...

• Hyperactief A-P

Alhoewel ik toch e.e.a. gewend ben, valt mijn mond af en toe ook nog open van verbazing. Voor een paar jaar terug zag ik al in het kader van reïntegratie dat er hier in Amsterdam zelfs vrouwen op leeftijd in de plantsoenen aan het werk gezet worden om recht te hebben op een uitkering. Nou wil ik beslist niet mijn neus ophalen voor plantsoenenwerk, want je bent lekker buiten in het groen en als je daar van houdt dan hoeft dat zeker niet invaliderend te zijn.

Ik wil het over twee dingen hebben:

1 Invaliderend werk.

2 Oneerlijke concurrentie.

1 Invaliderend werk, is nutteloos werk waar mensen niet van groeien maar op stuk kunnen gaan. Veel mensen in de bijstand worden te werk gesteld in sociale werkplaatsen als zijnde werkervaringsprojecten. Het toppunt van invaliderend werk kwam ik onlangs in een programma over armoede tegen, namelijk dat er per luchtvracht vieze golfballen uit Amerika overgevlogen worden naar ons land, die mensen met een uitkering schoon moeten maken, om ze vervolgens weer terug te vliegen…

2 Mijns inziens waren eerder genoemde instellingen (sociale werkplaatsen) voor allerlei (geestelijk) gehandicapten, en geen werkvoorzieningsproductiebedrijven waar ze nu voor misbruikt worden. Net als voor de vaste medewerkers in een plantsoenendienst, schuilt hier een groot gevaar voor het uitroken van daarvoor bestemd vast en goed betaald personeel, naar gesubsidieerd personeel. Ik hoor hier om me heen van mensen die op grond van hun handicap al decennia's lang bij sociale werkplaatsen werkten, oftewel de doelgroep dus. Dat de zelfstandigste daaronder verhuurd worden bij grote bedrijven in het gewone bedrijfsleven, en andere niet productieven thuis achter de geraniums weggestopt worden.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze ontwikkelingen vinden, (alleenstaande) gezinnen met thuiswonende kinderen (ongeacht de leeftijd) zouden mijns inziens geheel vrijgesteld moeten worden van deze waanzin. Daarnaast mag in mijn ogen werk niet invaliderend en niet concurrentiebedreigend voor vast personeel zijn. Mensen motiveer je niet met achterlijke projecten, maar projecten waar ze graag naar toe gaan en nog wat van opsteken ook. Groetjes v Hyperactief

• Sandy

Ik vind het gevaarlijke ontwikkelingen. Net als Polen ophalen om hier “ongeschoold” werk te doen. Werk wat prima gedaan kan worden door verstandelijk gehandicapte bv (bloemen snijden) zodat zij zich nuttig kunnen maken, en buiten de instelling waar ze wonen, ook een leven hebben.

En golfballen schoonmaken met behoud van uitkering die uit Amerika komen…kan het nog lager? De ballen schoonmaken van een Amerikaan die golft….say no more please………

San (die het weer eens roerend met je eens is;-))

• Iso

De Soweco is een aantal jaren geleden al verandert. Opgesplitst in units en commerciëel geworden. Nu moet er op de eerste plaats winst gemaakt worden.

Dat houdt dus in dat het van vestiging tot vestiging (het product- productie) anders kan zijn, maar het is er in elk geval niet beter op geworden. In sommige opzichten vind ik dat wel een goed ding, vooral bij mensen die altijd dachten dat hun kostje gekocht waren als ze daar eenmaal een baan hadden Ik ken mensen die het grootste deel van leven, tot hun pensioen aan toe, alleen maar voor een tennisarm of vage rugklachten, daar werkten terwijl anderen jaren moesten wachten tot hun volwassen geestlijk minder bedeelde of anderzijds gehandicapte kinderen daar terecht konden.

Weer een mooi voorbeeld hoe de regering het kind met het waswater wegspoelt.

Invaliderend werk voor (gezonde)beroeps steuntrekkers heb ik geen moeite mee.

Thuiswonende kinderen hoeven niet altijd een bezwaar te zijn om te werken alleen dan wel in een zinnig beroep.

Iso

• Hyperactief A-P

Wat je eerste alinea betreft helemaal mee eens Sandy, thuis zitten haalt gehandicapten naar beneden, en dat werk geeft het leven voor deze groepen nog nut. Alleen daar zit het probleem, vervoer regelen etc. kost geld, en nieuwe legers uitbuitkrachten uitmelken en daarna weer wegtrappen leverd winst op. Ook de mensen uit de werkzoekenden bakken, worden vaak afgewezen als te duur, en niet als het verspreidde sprookje dat ze er te lui voor zijn, uitzonderingen te daar gelaten… En voor de rest, THNX.;) Groetjes v Hyperactief A-P.

• Iso

Sandy schreef:

>

> Ik vind het gevaarlijke ontwikkelingen. Net als Polen ophalen

> om hier “ongeschoold” werk te doen. Werk wat prima gedaan kan

> worden door verstandelijk gehandicapte bv (bloemen snijden)

> zodat zij zich nuttig kunnen maken, en buiten de instelling

> waar ze wonen, ook een leven hebben.

>

> En golfballen schoonmaken met behoud van uitkering die uit

> Amerika komen…kan het nog lager? De ballen schoonmaken van

> een Amerikaan die golft….say no more please………

>

> San (die het weer eens roerend met je eens is;-))

Veel van die mensen uit de Oostbloklanden werken zijn niet ongeschoold en zijn ambachtsmensen. Na een paar jaar keren de meesten terug om in hun eigen land zelfstandig verder te gaan.

Iso

• Hyperactief A-P

In sommige opzichten vind ik dat wel een goed ding, vooral bij mensen die altijd dachten dat hun kostje gekocht waren als ze daar eenmaal een baan hadden Ik ken mensen die het grootste deel van leven, tot hun pensioen aan toe, alleen maar voor een tennisarm of vage rugklachten, daar werkten terwijl anderen jaren moesten wachten tot hun volwassen geestlijk minder bedeelde of anderzijds gehandicapte kinderen daar terecht konden.

Weer een mooi voorbeeld hoe de regering het kind met het waswater wegspoelt. Aldus: Iso.

Hoi Iso, bedoel je met die vage klachten (wie bepaald overigens wat vaag is ?) dat dit ook iets van de laatste tijd is ???

Invaliderend werk voor (gezonde)beroeps steuntrekkers heb ik geen moeite mee.

Thuiswonende kinderen hoeven niet altijd een bezwaar te zijn om te werken alleen dan wel in een zinnig beroep. Aldus: Iso.

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar tijdens de eerste economische crisis waren de grote multinationals en overheidsbedrijven de grootste leveranciers van mensen in de WAO om overtollig personeel te dumpen. Invaliderend werk bedenken om te “straffen” zal de maatschappelijke kosten nog verder opjagen. Of denk je dat die overvallen golf die er nu heerst opeens uit de lucht komt vallen ??? Het probleem is, als je dat niet onderzoekt, dat het ook niet “bestaat”… Kinderen hoeft geen probleem te zijn, maar er voor kinderen zijn, is niet in geld uit te drukken… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Veel van die mensen uit de Oostbloklanden werken zijn niet ongeschoold en zijn ambachtsmensen. Na een paar jaar keren de meesten terug om in hun eigen land zelfstandig verder te gaan. Aldus: Iso.

Die ambachtsmensen ondermijnen de mensen hier omdat men daarin niet wil investeren, en die jij misschien daardoor wel onterecht beroepssteuntrekkers noemt. Groetjes v Hyperactief

• Iso

Hoi Iso, bedoel je met die vage klachten (wie bepaald overigens wat vaag is ?) dat dit ook iets van de laatste tijd is ???

—————————–

Net wat ik zeg, klachten die zelfs bij veelvuldig onderzoek niet te verklaren zijn. Meer specifiek, mensen die altijd klagen en ziek zijn, maar wel kunnen beunhazen of anderzijds klussen. Ik laat ook heel duidelijk merken dat dit vaak ten koste gaat van de mensen die wel willen maar de kans niet krijgen.

Beroeps steuntrekkers eigenlijk hetzelfde. Wel kunnen werken maar dat niet willen ongeacht wel werk.

——————————-

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar tijdens de eerste economische crisis waren de grote multinationals en overheidsbedrijven de grootste leveranciers van mensen in de WAO om overtollig personeel te dumpen.

————

Daarom moest er ook ingegrepen worden.

Ik zal het iets makkelijker zeggen.

Voor profiteurs vind ik het een goede oplossing.

Die golf overvallen…….??????

Ik kan niet goed opmerken wat jij daarvoor als reden ziet maar ik kan maar weinig redenen bedenken die een misdaad verontschuldigen.

Waarom zou een alleenstaande ouder niet kunnen of hoeven te werken ?

Er zijn mogelijkheden genoeg zonder dat de kinderen daarvan de dupe worden.

Iso

• Sandy

Bloemen snijden is niet geschoold. En de scholing waar ze voor worden gehaald hebben we hier meer dan genoeg!

Dit gaat gewoon om goedkope krachten. Uitbuiten! Daarbij, iid, ze inversteren het geld in hun eigen land, wat maakt dat Nederland minder heeft om te inversteren. Polen laten werken OK< maar dan omdat ze beter werk afleveren, en betaald worden naar de Nederlandse wetten en normen. En niet omdat de rijkere man in Nederland niet WIL betalen.

San

• Iso

Ik kan nu niet zeggen dat deze buitenlandse krachten in het bedrijf waar mijn man werkt minder betaald krijgen. Feit is ook dat ze geen goed geschoold Nederlands personeel in b.v. de metaal kunnen krijgen.

Alleen als ze illegaal of zwart werk verrichten dan gaat idd vaak ten koste van henzelf.

We hebben nog steeds wetten die dat regelen.

Iso