Alhoewel ik toch e.e.a. gewend ben, valt mijn mond af en toe ook nog open van verbazing. Voor een paar jaar terug zag ik al in het kader van reïntegratie dat er hier in Amsterdam zelfs vrouwen op leeftijd in de plantsoenen aan het werk gezet worden om recht te hebben op een uitkering. Nou wil ik beslist niet mijn neus ophalen voor plantsoenenwerk, want je bent lekker buiten in het groen en als je daar van houdt dan hoeft dat zeker niet invaliderend te zijn.
Ik wil het over twee dingen hebben:
1 Invaliderend werk.
2 Oneerlijke concurrentie.
1 Invaliderend werk, is nutteloos werk waar mensen niet van groeien maar op stuk kunnen gaan. Veel mensen in de bijstand worden te werk gesteld in sociale werkplaatsen als zijnde werkervaringsprojecten. Het toppunt van invaliderend werk kwam ik onlangs in een programma over armoede tegen, namelijk dat er per luchtvracht vieze golfballen uit Amerika overgevlogen worden naar ons land, die mensen met een uitkering schoon moeten maken, om ze vervolgens weer terug te vliegen…
2 Mijns inziens waren eerder genoemde instellingen (sociale werkplaatsen) voor allerlei (geestelijk) gehandicapten, en geen werkvoorzieningsproductiebedrijven waar ze nu voor misbruikt worden. Net als voor de vaste medewerkers in een plantsoenendienst, schuilt hier een groot gevaar voor het uitroken van daarvoor bestemd vast en goed betaald personeel, naar gesubsidieerd personeel. Ik hoor hier om me heen van mensen die op grond van hun handicap al decennia's lang bij sociale werkplaatsen werkten, oftewel de doelgroep dus. Dat de zelfstandigste daaronder verhuurd worden bij grote bedrijven in het gewone bedrijfsleven, en andere niet productieven thuis achter de geraniums weggestopt worden.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze ontwikkelingen vinden, (alleenstaande) gezinnen met thuiswonende kinderen (ongeacht de leeftijd) zouden mijns inziens geheel vrijgesteld moeten worden van deze waanzin. Daarnaast mag in mijn ogen werk niet invaliderend en niet concurrentiebedreigend voor vast personeel zijn. Mensen motiveer je niet met achterlijke projecten, maar projecten waar ze graag naar toe gaan en nog wat van opsteken ook. Groetjes v Hyperactief