Niet serieus genomen

• Beheerder

Vanmorgen vroeg rond 03.15 werd ik wakker door een raar gevoel. Ik keek op de klok en die draaide voor mijn ogen tig keren rond alsof het een gok automaat was. Ook ik ging als een gek te keer naar mijn gevoel.

Ik ben opgestaan naar het toilet gegaan wat water gedronken maar het ging niet over. Ook was ik van top tot teen klets nat waardoor ik mijn nachtgoed heb moeten verruilen voor droog goed.

Vanmorgen bij het opstaan ben ik maar blijven liggen alles draaide om me heen of ik nu plat op mijn rug lag, buik of zij. Ik vind dit niet normaal meer. En vraag me af wat ik dus heb.

Bel ik de arts op vinden ze wat ik heb niet zo dringend. ik ben boos geworden. Mankeer bijna nooit wat en wordt ik niet serieus door de assistente genomen.

Uiteindelijk na een boel gedoe gan ze rond 11.00 mijn bloeddruk opmeten, suikergehalte en weet ik wat nog meer. en is het inderdaad ernstig genoeg dan mag ik om 16.00 terug komen bij de HA.

Nou ze kennen mij nog niet. Ik ga stampij maken dus wens me succes. Grrrrr

• ABS

Als je het echt niet meer vertrouwd === 112 en laat je afvoeren naar het ziekenhuis!!! Of zorg dat iemand je bij de eerste hulp van het ziekenhuis brengt.

• Hyperactief A-P

Kijk uit dat ze je niet gelijk aan één of ander psychiatrisch middel zetten Adnil. En als je huisarts je niet serieus neemt en je vertrouwd het niet, bel dan met de eerste hulp of in het geval dat je het echt niet vertrouwd het alarmnummer. Sterkte en succes. Groetjes v Hyperactief

• decency

Je zou denken dat het een hypo is van een suiker te kort. Zorg dat je dextro energie in huis hebt, dan kun je er zo eentje nemen. Laten we hopen dat er wat uit de testen iets komt want het komt toch niet zo maar! Misschien iets geks gegeten gisteren?

• purk

sterkte ermee!

maar hoe is ie nu?

nog steeds zo draaierig?

• Beheerder

Ben weer terug. Mijn HB 6.6 is normaal zeggen ze. Nou bij de bloedbank meten ze hem altijd rond de 9.1 dus volgens mij is het niet normaal maar laag. normale waarden bij een vrouw meet tussen de 7.3 en de 10

Bloeddruk is te hoog dat is 160 - 106. normaal is het bij mij tussen de 149 - 93 (via de bloedbank gecontroleerd 2x per jaar) Suikerwaarde was normaal

Ik moet vrijdag terug komen.

daar ik mijn ogen heb laten laseren 3 weken geleden heb ik met het kliniek gebeld. Bij volgende onderzoek bij de HA moet ik mijn oren laten testen zeiden ze want voor het zelfde geld heb ik een beginnende middenoor ontsteking die veroorzaakt nl ook duizeligheden etc.

Ik wacht af tot mijn man terug is van het werk. Durf zelf geen auto te rijden bang dat ik flauwval of wat anders onderweg krijg.

• Beheerder

Ik wacht het nog even af. de duizeligheden zijn minder als ik recht op sta, zit. Durf niet te gaan liggen alhoewel ik het wel moet doen om te zien of het nog altijd aanhoud. En nee ik laat me niet meteen een of ander middel aansmeren. Hou zo wie zo niet van medicijnen slikken.

• Beheerder

Ik heb geen dextro in huis. Lat het wel mee brengen straks. Gisteravond was filmavond en hebben we met 3 man 1 zak chips leeg gegeten en ivm St. Maarten heb ik 3 chocolaatjes gegeten verder niks raars of zo.

• decency

evenwicht stoornis kan van de oren afkomen. Misschien een verkoudheid op de loer. Maar je kunt alles beter maar even laten nakijken, geen risico nemen.

Beterschap!

• Beheerder

Volgens mijn vriendin heb ik dus dit.

Benigne paroxismale positieduizeligheid (BPPD)

Dit zoekresultaat behoort tot de meest voorkomende klachten bij de huisarts. Er zijn nog andere mogelijkheden. Neem bij twijfel contact op met uw huisarts.

Wat is het/wat houdt het in?

Hoe kom je er aan?

Wat u zelf kunt doen

Behandeling

Symptomen

aanvallen van draaiduizeligheid uitgelokt door bewegingen van het hoofd

een aanval duurt enkele seconden tot minuten

Wat is het/wat houdt het in?

Met benigne paroxismale positieduizeligheid (BPPD) wordt een goedaardige, ongevaarlijke en aanvalsgewijs optredende duizeligheid bedoeld die wordt uitgelokt door bewegingen van het hoofd. Enkele seconden na b.v. draaien van het hoofd, omhoog kijken of van zij wisselen in bed ontstaat draaiduizeligheid, meestal kort van duur, van seconden tot enkele minuten. Nogal eens is er sprake van misselijkheid, een enkele keer van braken. Indien de beweging die de duizeligheid veroorzaakt enkele malen wordt herhaald doven de klachten langzaam uit.

Benigne paroxismale positieduizeligheid ontstaat vaak plotseling en onverwacht, b.v. 's morgens vroeg na het wakker worden tijdens het draaien in bed. De draaiduizeligheid is weliswaar kordurend maar heftig en daardoor nogal eens beangstigend. Toch is er sprake van een onschuldige aandoening die meestal binnen enkele dagen tot weken weer verdwijnt.

terug naar boven

Hoe kom je er aan?

BPPD wordt veroorzaakt door een stoornis in een van de twee evenwichtsorganen. Een evenwichtsorgaan bestaat uit een drietal met het gehoorzintuig verbonden halfcircelvormige kanalen. Deze kanalen zijn gevuld met een vloeistof, de endolymfe. Bewegingen van het lichaam veroorzaken een beweging van de endolymfe in de halfcircelvormige kanalen. Bepaalde zintuigzenuwcellen in deze vloeistof, de haarcellen, registreren de beweging en zetten deze om in electrische zenuwimpulsen. Deze impulsen worden vervolgens via de gehoor- en evenwichtszenuw van het perifere deel van het evenwichtsorgaan naast het oor verstuurd naar het centrale gedeelte in de hersenstam.

Men neemt aan dat zich bij BPPD gruis vormt in de endolymfe. Dit gruis klontert samen en kan door zijn gewicht bij een positieverandering van het hoofd uitzakken naar een lager gelegen deel van het halfcircelvormige kanaal en zo de zintuigzenuwcellen prikkelen waardoor duizeligheid ontstaat. Hoe de gruisvorming ontstaat is niet bekend.

terug naar boven

Wat u zelf kunt doen

Als uw duizeligheidsklachten overeenkomen met de bovengenoemde omschrijving is er waarschijnlijk sprake van BPPD. Een hinderlijke maar in het algemeen weer binnen korte tijd verdwijnende en onschuldige aandoening.

Bij twijfel of bij langer dan enkele minuten durende duizeligheidsaanvallen is het verstandig uw huisarts om advies te vragen.

terug naar boven

Behandeling

Op grond van het uw verhaal kan uw huisarts meestal al vertellen of er sprake is van een benigne paroxismale positieduizeligheid.

Via een provocatietest, de kiepproef van Dix-Hallpike, waarbij u zittend met het hoofd gedraaid naar een liggende houding wordt gebracht, kan deze diagnose worden bevestigd. Meestal is dit echter niet nodig.

Zoals gezegd dooft de draaiduizeligheid bij BPPD tijdens herhalen van de duizeligheid veroorzakende beweging langzaam uit.

De volgende oefening is op dit gegeven gebaseerd:

u gaat met gesloten ogen midden op de rand van uw bed zitten. Daarna gaat u vanuit deze positie snel op die zij liggen waarbij u de meeste klachten verwacht. U wacht vervolgens tot de door deze beweging ontstane duizeligheid weer verdwijnt, gaat daarna weer overeind zitten en vervolgens op de andere zij liggen. Dit herhaalt u tot de duizeligheid (bijna)is uitgedoofd. De hele oefening herhaalt u 5 maal per dag.

Er bestaat een aantal medicijnen tegen draaiduizeligheid. De werking hiervan is echter omstreden. Mogelijk hebben ze zelfs een nadelige invloed op de duur van de duizeligheid. Eventuele bijkomende klachten zoals misselijkheid of braken kunnen in het algemeen wel effectief met medicijnen worden bestreden.