geloven? zesde zintuig?

• Hyperactief A-P

Ja geweldig is dat Adnil, laatst las ik ook een stuk waarin stond dat ze een hond aangeleerd hadden de alarmlijn te bellen bij een aanval van zijn baas. Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Vroeger heb ik vaak staan kijken bij het slachthuis bij varkens en koeienslacht purk, maar of sommigen het al door hadden nog voor ze binnen waren. Met regelmaat probeerden varkens dwars door de hekken via het water te ontsnappen. Dus dat het paard door had dat deze rit oké was geloof ik zeker. Groetjes v Hyperactief

• Nel

Geloof niet in die onzin :D

• Tries

Mag, maar toch blijft het apart

‘Zesde zintuig redde dieren’

bron: planet.nl

Met behulp van hun ‘zesde zintuig’ lijken de wilde dieren in getroffen kustzones van de verwoestende tsunami massaal aan de natuurramp te zijn ontsnapt, zo concluderen deskundigen.

Zo zijn er op Sri Lanka meer dan 24.000 mensen door de vloedgolf overleden, maar vreemd genoeg zijn er in de getroffen kustzone vrijwel geen dode dieren aangetroffen.

‘Zelfs geen dode konijnen’

Dat beweren natuurbeheerders op Sri Lanka die natuurreservaten in het rampgebied hebben bezocht. De vloedgolf drong onder andere tot meer dan drie kilometer het Yala Nationale Park binnen, dat aan de kust ligt.

Dit is het grootste natuurreservaat van Sri Lanka en het leefgebied van onder meer honderden olifanten, waterbuffels, herten, apen en luipaarden. Het natuurgebied veranderde door de tsunami in een ravage, maar dode dieren werden niet gevonden.

“Er zijn geen dode olifanten. We hebben zelfs geen dode haas of konijn gezien. Ik denk dat deze dieren aanvoelden dat er iets stond te gebeuren. Nog voordat de ramp zich aandiende, zijn ze gevlucht,” zo vertelde woensdag H.D. Ratnayake, werkzaam bij het departement van Sri Lanks waar natuurbeheer onder valt.

Ook een fotograaf die over het natuurpark vloog, zag veel levende wile dieren maar geen enkel karkas.

Zesde zintuig

Of dieren daadwerkelijk een natuurramp kunnen aanvoelen, is nooit met zekerheid bewezen.

“Er bestaat wel veel anekdotisch bewijs dat honden gaan blaffen en vogels wegtrekken vlak voordat een aardbeving of vulkaanuitbarsting plaatsvindt, maar het ‘zesde zintuig’ dat rampen voelt aankomen, is nooit bewezen. Er zijn ook nooit specifieke studies naar de onderwerp uitgevoerd omdat je het niet in een laboratorium of in het veld kunt testen,” liet Matthew van Lierop van de dierentuin in Johannesburg aan Reuters weten. Hij is deskundige op het gebied van diergedrag.

Ook bioloog Rupert Sheldrake, tevens schrijver van het boek Sense of Being Stared At dat over onverklaarbare eigenschappen bij mens en dier handelt, gelooft dat dieren een natuurramp van tevoren kunnen aanvoelen.

“Het meest treffende voorbeeld betreft aardbevingen,” aldus de auteur. In sommige gevallen schenen katten al twaalf uur van tevoren de wijk te hebben genomen voordat de aardbeving plaatsvond, terwijl honden volgens Sheldrake kort van tevoren uitzinnig gingen blaffen.

• Hyperactief A-P

Dit soort dingen zegt genoeg Tries, voorbeelden te over. Groetjes v Hyperactief

• Beheerder

Dat is inderdaad zo Hyper. Men kan dieren veel aanleren. Maar het mooie van deze was dat het een doodnormale hond was die niet getraint was voor het helpen van mensen op wat voor manier dan ook en hoe hij door aan te voelen dat er wat zou gebeuren zijn baasje goed geholpen heeft..

Ik heb zelf veel bewondering voor hulphonden en hun trainers. Vooral omdat je als trainer de hond dingen moet aanleren er aan hecht en dan weer moet afgeven. Zie zo de blindegeleide honden of andere geleide honden.

In Amerika heb je een programma waar ze gevangenen die voor levenslang zitten leren hoe ze hondentrainer kunnen worden. Enige wat ze met de honden niet mogen doen is als wapen inzetten. Wordt dat opgemerkt dan word de gevangene uit het programma gezet.

• Hyperactief A-P

Hoi Adnil, ik had begrepen dat die hond niet daarvoor getraint was, dat was met die hond uit mijn voorbeeld bij die instortende kroeg ook, oftewel die was ook niet getraint. Wat betreft je tweede alinea mee eens. Over zo'n getrainde hond hoorde ik kort geleden ook nog een mooi verhaal. Een hondegeleider bij de opsporingsdiensten mogen vaak zo'n hond na afschrijving zelf als eerste keuze meenemen, en zo ook de man uit mijn echt gebeurde voorbeeld.

Op een gegeven moment moest dat baasje geopereerd worden, en vond een persoon in de buurt bereid om hem uit te laten, te eten te geven etc. En gaf hem de belangrijkste commando's. Eén van die commando's was dat hij bleef zitten waar die zat zonder hem aan te lijnen. De tijdelijke verzorger ging boodschappen doen bij de supermarkt en liet de hond buiten wachten. Het duurde niet lang of mensen kwamen naar hem toe dat de hond achter een vent aanzat.

Die vent vluchte een warenhuis in met de hond erachteraan. Op de damesafdeling bij de pashokjes een hoop paniek, man op de grond, hond er bovenop. Maar ook niet van de man af te krijgen. Gelukkig telefoon naast het bed in het ziekenhuis, en kreeg hij ook het verlossende woord voor deze situatie. Politie erbij, en ja hoor bingo, de hond had een persoon met zijn zakken vol drugs in zijn neusgaten gekregen, en troks zich van zijn vutleeftijd niets aan. :D:D:D

Wat je als laatste schreef over die Amerikaanse gevangen, dat heb ik wel eens gezien. Je ziet de grootste criminelen weer klein worden met zo'n puppie, geweldig programma, zouden ze in Nederland ook moeten doen. Groetjes v Hyperactief

• Beheerder

Hyper,

dat van de hond en die vent in het warenhuis wat heb ik daarom gelachen. Mijn neef trainde vroeger ook politiehonden. Bruno was zijn eerst en moest met pensioen maar mijn neef kon hem niet houden daar hij meerdere honden in opleiding had dus vroeg hij mijn vader of hij de hond wilde hebben.

Wat hebben wij genoten van Bruno. Zo perfect luisterend naar de commando's en zo waakzaam naar ons toe ( vooral de kleintjes) mooie was dat je 1 commando niet mocht geven en dat had te maken met halt politie.

We woonden in de tropen en daar had je grote tuinen dus ook bij het weg gaan gaven we hem de commando de tuin te bewaken. Niemand kwam erin en was je erin dan kwam je er niet uit. ( ervaring van iemand die wat kwam brengen geen hond zag en de tuin inliep.)

Ik vind het geweldig nogmaals hoe de honden geraint worden daarom doneer ik voor dit soort doelen heel graag.

• Hyperactief A-P

Ha, ha, ha, ja ik heb er zelf ook om gelachen Adnil, maar de man die het vertelde zei een beetje geïrriteerd van ja lach jij maar, op dat moment was het helemaal niet leuk. Ik vindt het ook nog steeds vermakelijk, zie het helemaal voor me. En wat jij schreef over dat degeen dan de tuin niet meer uitkwam klopt helemaal, dat heeft deze dealer ook geweten.:D Groetjes v Hyperactief :)

• Poek

Wat een heerlijk verhaal, Purk. Dieren voelen zoveel aan.