koopkracht nederland en belgië

• viviane

Vandaag was het betoging in Antwerpen en Luik tegen de dalende koopkracht

Stijgen de prijzen ook zo snel en in het loonzakje komt er niet veel bijEnfin de prijzen van de benzine, electriciteit en gas, gewone voedingswaren het houdt niet op de inflatie is al dit jaar bijna of over de 5%

Potje nutella 3.02 euro 3 weken later 3.49 euro dat is meer dan 10% enz…… met andere producten juist hetzelfde

Wat een jaar geleden samen 50 euro kost nu ongeveer 65 euro

Dan de regering die er maar niets van bakt en komt en waar de struikelblok het comunitaire probleem is enz…… De economie draait niet hoe het moet

Voelen wij dat alleen in ons land of is dat hetzelfde probleem bij jullie en is ons lont korter dat wij sneller op straat komen (vakbond)

Viviane uit België

• Swartdam

Nee hoor Viviane ,

Ik denk dat hetzelfde gevoel hier heerst .

Het streekvervoer staakt immers al negen dagen om maar even een voorbeeld te noemen . De benzineprijzen rijzen de pan uit .

Het verschil zit denk ik dat dit land een stabielere regering heeft , gr Bernadette

• viviane

hoi

Ja dat is misschien inderdaad de reden

Wij raken een beetje gefrustreerd over de gang van zaken

De druk op het werk wordt hoger, loon naar werken dat is ??? geen serieuze regering,koopkracht dat daalt je verstaat waarom we met zijn allen op straat staan en gaan betogen

Doei bedankt voor je reactie

Viviane

• serine

hier heerst ook onvrede…

bussen staken..politie heeft net gestaakt

en het einde is nog niet in zicht..

• Alie

ja Nederland en Belgie, dezelfde situatie hoor, ik zag net het belgische nieuws, geen verschil met Nederland!

• viviane

Ik las dat jullie ook de straat opgaan maar dan kleinere groeperingen

Bij ons gisteren Luik en Antwerpen vandaag Henegouwen en ik dacht Oost vlaanderen dan een andere dag weer twee steden en vervolgens denk ik dat het een nationale staking zal zijn

Zijn veel werknemers bij jullie bij een vakbond?

Hier in Belgiê in grotere bedrijven denk ik dat de meerderheid bij een vakbond is

Hoe zit dat bij jullie?

Viviane

• Nel

Hier heb je vakbond voor hoger personeel voor midden …en voor het klootjes volk :D:D

• Paul

voedsel is al jarenlang best goedkoop.

procentueel geeft men steeds minder geld uit aan voedsel in west Europa.

Meeste kosten zijn toch : woonlasten, auto, electronica, verzekeringen enz.

• viviane

Hoi

Ik ben een deel akkoord met Paul zijn visie dat inderdaad die dingen een pak geld kosten.

Paul doe jij soms boodschappen?

In België is het duidelijk dat dezelfde voeding een 2 maand later een pak duurder is

Neemt nu Nutella choco die haal ik om de 14 dagen voor mijn man 3.06 euro en nu ineens 3.49 dat is een serieuze verhoging enz…

Wasproducten, deodorant enz … die prijzen zijn niet verhoogd

De inflatie is in België over de 5%

In de jaren 1980 was er een tijdje dat de inflatie

Nu de index aanpassing is ook niet correct bepaalde productenzitten niet in die index mand o.a olieprijzen dus we lopen achter met onze lonen tegenover de prijzen

Zo zit dat bij ons

Anders zal ik wat meer naar Nederland moeten komen kopen goed voor jullie economie -:)

Doeiiiii

Viviane

• Paul

Prijsstijging voedsel valt mee

Uitgegeven: 24 april 2008 21:41

HEERENVEEN - De prijsstijging van voedsel valt relatief best wel mee. Dat stelde directeur Directoraat-Generaal Landbouw Herman Versteijlen van de Europese Commissie donderdagavond op een discussieavond met boeren in Heerenveen.

Volgens de Europese topambtenaar ontstaat door de huidige hoge prijzen van landbouwgrondstoffen 0,9 tot 1 procent inflatie. Versteijlen stelt dat de prijs van landbouwgrondstoffen zoals granen en zuivel veel minder snel is gestegen dan bijvoorbeeld ijzer.

In Nederland geven burgers 10 procent van hun inkomen uit aan voedsel. Dat vindt Versteijlen relatief weinig. Een stijging van voedselprijzen raakt dan ook niet zozeer Nederlanders als wel de derdewereldlanden.

Versteijlen stelt ook dat de productie van biobrandstoffen, vaak aangewezen als een van de oorzaken van de huidige hoge voedselprijzen, tot nu toe weinig invloed heeft op de prijs van landbouwproducten