Ik heb de film gezien en al wat we zien kennen en weten we al van in het verleden.
Nu leek het meer voor mij meer op een documentaire. Ik ken de persoon Wilders niet van naam en zeker de laatste weken. Misschien wil hij met deze film dingen bespreekbaar maken o.a homo's de verdrukte vrouwen enz…
Ik vind persoonlijk dat we respect moeten hebben voor elkaar geloof, vrijzinnigheid en dan zou de wereld er al een stuk vredelievender uitzien.
Wat heeft het nu zin om elkaar te overhalen met jou gelijk. Ieder ziet het leven uit haar of zijn bril. Ik ben een vrijzinnig maar kom ook een kerk, synagoog binnen o.a in het buitenland.Maar wat me beangstigt in de film is de beinvloeding van het geloof. Islamieten eisen hun rechten in verband met hun geloof en naar mijn gevoel gebruiken ze onze democratie (democratie van denken,geloven zeggen wat we voelen enz….)
Als zij van ons democratisch denken willen gebruik maken moet alles naar de twee kanten gaan en dan kan voor hen niet. Niet alleen voor islamieten maar ook voor elke vorm van godsdienst. Katholieken, joden, islamieten niemand staat open voor o.a homo's enz..
Nog geen 40 jaren geleden waren de vrouwen ook onderdrukt en hadden ze geen rechten. Mannen hadden ook meer rechten dan vrouwen en dat is bv in Belgie¨door druk van vrouwelijke ministers veranderd denk maar aan stemrecht of recht om een eigen bankrekening enz..
Mensen laat ons alert blijven open staan voor dialoog maar niet laten opjutten door ons bang te maken. Bange mensen zijn kneedbare mensen en dat willen we toch niet zijn.
Doeiii
Viviane