Bussemaker komt met topvrouwendatabase

  • Doortje Briedé

    Minister Bussemaker van Onderwijs heeft 300 vrouwen verzameld voor een register van vrouwen die geschikt zijn voor topfuncties. Samen met VNO-NCW-voorman Hans de Boer ging ze talloze bedrijven langs. Dit alles om de benoeming van topvrouwen te versnellen.

    Het was volgens Bussemaker niet moeilijk de topvrouwen te vinden. “Er zijn heel veel vrouwen die graag willen en competent genoeg zijn, maar nooit zijn gevraagd. We hebben vooraf geïnformeerd bij bedrijven naar vrouwen die nog niet in een hoge positie zitten, maar dat wel zouden kunnen. Daar is deze lijst uitgekomen.”

    Nu is het aan de bedrijven zelf de volgende stap te zetten. “Deze lijst maakt onmiddellijk een eind aan het excuus dat topvrouwen niet te vinden zijn. Het is een ultieme poging om het op een goede manier te regelen. Als er niets verandert zal ook in Nederland de politieke druk toenemen om met een paardenmiddel als een quotum te gaan werken. Ik wil dat niet, maar ik constateer wel dat het nu met een slakkengang gaat en dat we door andere Europese landen links en rechts ingehaald worden.”

    Lees verder op bnr.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Ambitie om CEO te worden? Dan kun je beter Paul heten dan vrouw zijn

    Hoe ‘meet’ je het befaamde glazen plafond? Nou, door het aantal topvrouwen te vergelijken met het aantal Jannen en Pieters in de directie, bijvoorbeeld.

    Dat originele idee komt van Justin Wolfers, professor economie aan de universiteit van Michigan. Zijn toch wel schokkende inzicht: er zijn in Amerika minder grote bedrijven die geleid worden door een vrouw, dan door mannen die John heten.

    Wolfers keek naar de leiding van bedrijven in de S&P 1500. In de top van die bedrijven zijn er vier mannen die John, Robert, William of James heten op iedere vrouw, ongeacht wat voor voornaam ze heeft. Dat noemt hij de Glass Ceiling Index. Die van de S&P 1500 is dus 4.

    Een volledig mannelijke leiding is inmiddels een zeldzaamheid. Ieder groot bedrijf benoemt wel een vrouw in de directie. Maar even schaars zijn de bedrijven die méér vrouwen aan de top hebben. Slechts 1 op de 25 grote bedrijven in de S&P 1500 wordt momenteel geleid door een vrouw.

    Lees verder op z24.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Interview met minister Jet Bussemaker over de databank met 300 topvrouwen

    Méér topvrouwen in het bedrijfsleven. Dat was het doel van de oproep van minister Jet Bussemaker aan topbestuurders om geschikte vrouwen aan te melden voor een nieuwe databank. ‘Deze driehonderd vrouwen kunnen direct aan de slag, ze zijn board ready.’

    Hoe kwam u op dit lumineuze idee? ‘In het najaar van 2014 werd er een onderzoek gepubliceerd. De conclusie was dat het niet opschoot met het aantal vrouwen op topposities. Er moet iets gebeuren, dacht ik. Ik ben ook wel een beetje klaar met bestuurders die steeds zeggen dat er geen geschikte vrouwen zijn. Samen met Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, heb ik toen een ontbijtsessie georganiseerd met bedrijven en selectiebureaus, om te kijken op welke manier we het aantal topvrouwen kunnen vergroten. Een databank was één van de ideeën.’

    Want die 30 procent vrouwen in de top gaat u niet halen? ‘In de wet staat niet dat bedrijven nu al 30 procent vrouwen in de top moeten hebben, maar wel dat ze moeten uitleggen wat ze doen om vrouwen te werven. De meeste bedrijven lappen dit aan hun laars. Door deze databank krijgen we niet meer dat gezeur van: er zijn geen geschikte vrouwen te vinden. Ze zijn er wel, het is alleen een kwestie van willen.’

    Lees verder op opzij.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    300 vrouwen aangemeld voor Topvrouwendatabase

    De oproep van minister Jet Bussemaker en Hans de Boer, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, om potentiële vrouwelijke kandidaten voor een hoge bestuursfunctie aan te melden is succesvol. Dat blijkt uit de bijna 300 topvrouwen die afgelopen weken werden aangemeld vanuit de verschillende boardrooms van Nederland. Het gaat daarbij om vrouwen die geschikt zijn voor een functie in het bestuur bij een groot bedrijf.

    Om het aantal benoemingen van topvrouwen te versnellen ontvingen de bijna 700 commissarissen een brief van Bussemaker en De Boer. Hierin stond een oproep  om actief op zoek te gaan naar vrouwen en daarbij vooral niet alleen in eigen kring te blijven kijken.

    Minister Bussemaker is tevreden over het aantal potentiele kandidaten voor de database www.topvrouwen.nl: “Er werken genoeg mannen in de top van het bedrijfsleven. Deze lijst maakt direct een einde aan het excuus dat er niet genoeg vrouwen zouden zijn. Met zo’n 150 bestuurswisselingen per jaar en een lijst van nu al 300  topvrouwen moeten ze er in de boardrooms van Nederland wel uit kunnen komen, zou je denken,” aldus minister Bussemaker.

    Lees verder op hrpraktijk.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Vrouwelijke fulltimers even vaak manager

    Van alle voltijds werkende moeders had 13 procent een managementbaan in 2014. Dat is bijna net zo vaak als voltijds werkende vaders. 

    De groep voltijds werkende moeders is klein want maar een kwart van alle werkende vrouwen werkt fulltime. De rest werkt in deeltijd. Daarom had op het totaal van alle werkende vrouwen slechts 4 procent een managementfunctie. 

    Daarbij werken vrouwen vaak in sectoren waar minder managementfuncties beschikbaar zijn, zoals in de zorg en bij de overheid.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Minister Jet Bussemaker steunt Quote Vrouwenlijst

    We spraken haar even op de dag dat ze een pleidooi hield voor meer vrouwen in de bestuurskamers. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (en met de portefeuille Emancipatie) zoekt nog stoere dames en wil een lijst opstellen met ambitieuze vrouwen die ‘onder de radar’ zijn gebleven.

    Nou excellentie, we zijn ze al aan het verzamelen hoor. ‘Geef ze maar door’, reageert Bussemaker.

    Lees verder op quotenet.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    'Het gaat me nog te langzaam'

    Mariëlle de Macker: ik probeer gewoon zo goed mogelijk mijn werk te doen. Marc-Robin Visscher/NOS

    Het zou geen onderwerp van gesprek moeten zijn, maar het wordt het toch: wat doe je aan als topvrouw? “Ik heb voor een conservatief ensemble gekozen”, vertrouwt Mariëlle de Macker me toe terwijl we plaatsnemen op de achterbank van haar ‘masculiene bedrijfsauto’. “Normaal rijd ik zelf hoor!”, haast ze zich te zeggen. 

    We zijn op weg naar een lunch van Talent naar de Top. Deze stichting organiseert jaarlijks een ontbijt voor vrouwen op topposities ter ere van Internationale Vrouwendag.

    Mariëlle de Macker is managing director Human Resources van Randstad International. “Onze mensen zijn het belangrijkste wat we hebben. Bij Randstad werken al veel vrouwen. Ze noemen mij topvrouw, maar zelf ervaar ik dat niet zo. Ik probeer gewoon zo goed mogelijk mijn werk te doen. Maar met dit predicaat kan ik misschien ook breder wat bijdragen. Daarom ben ik vereerd dat ik uitgenodigd ben om zitting te nemen in Talent naar de Top.”

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Duitse wet voor meer vrouwen in topfuncties

    Wat wil je nog meer als Angela Merkel je bondskanselier is? Veel meer! Want dat je regeringsleider een vrouw is, wil nog niet zeggen dat het in de regionen daaronder ook voor elkaar is. Dat vraagt om wetgeving en quota, vindt de regeringscoalitie van CDU en SPD. Vrouwen, ook in Duitsland, zijn ondervertegenwoordigd in het bedrijfsleven. Zo zit er bij de 30 grootste beursgenoteerde bedrijven geen enkele vrouw in de directie.

    De wet die de Duitse Bondsdag vandaag heeft aangenomen verplicht met name grotere bedrijven meer vrouwen op leidinggevende functies te zetten. Vanaf 2016 moeten de raden van toezicht voor minstens 30 procent uit vrouwen bestaan. Meer dan 100 bedrijven krijgen met deze quota te maken.

    Als zij niet aan de wettelijke eis voldoen, moeten ze iedere volgende vacature verplicht met een vrouw opvullen. Als dat niet lukt, mogen zij geen man benoemen, maar moeten wachten tot er wel een geschikte vrouw in het vizier komt. Voor zo’n 3500 middelgrote bedrijven gaat een iets soepeler regel gelden. Dat wil zeggen, ze moeten hun eigen quotum vaststellen en kunnen daar vervolgens wel aan worden gehouden.

    Lees verder op nos.nl

    Zie ook Een Duitse vrouw aan de top, anders niemand

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Vrouwenquotum is window dressing, slecht voor bedrijfswaarde

    De Noorse praktijk laat zien dat maatregel enkel vrouwen raakt die al een goede baan hebben. Vrouwen daaronder worden niet opeens beter beloond, aldus Tom Wansbeek (hoogleraar econometrie) en (hoogleraar ondernemingsfinanciering) Roberto Wessels.

    Het aandeel van vrouwen in de top van ons bedrijfsleven is nog geen 20 procent. Velen vinden dit te laag. De roep om overheidsingrijpen wordt sterker. Er zou een minimumpercentage vrouwelijke bestuurders moeten komen dat hoger is dan die 20 procent. Zo’n quotering zou diep ingrijpen in de vrijheid van bedrijven om hun zaken te regelen naar beste eigen inzicht. Invoering behoeft dan ook goede argumenten. De baten, een betere samenleving, moeten de kosten overtreffen die ontstaan als nieuwe en onervaren bestuurders slechtere besluiten nemen.

    Laten we eens naar Noorwegen kijken. Daar kregen in december 2003 de beursgenoteerde bedrijven de verplichting opgelegd dat veertig procent van de bestuursleden vrouw moest zijn; het percentage was toen negen. Bedrijven die in januari 2008 niet aan de eis voldeden zouden hun deuren moeten sluiten. Noorwegen heeft veel gemeen met Nederland, ook qua ondernemingsbestuur, zodat de ervaringen daar ons kunnen leren of een quotering voor de bedrijven een geluk bij een ongeluk is of toch gewoon een kostbare aangelegenheid.

    Lees verder op nrc.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Database met 300 vrouwen voor topfuncties

    Bijna 300 topvrouwen zijn de afgelopen weken aangemeld vanuit verschillende boardrooms van Nederland. Deze vrouwen kunnen worden benaderd voor een functie in het bestuur bij een groot bedrijf. Bedrijven hebben maar 10 procent van hun topfuncties met vrouwen bezet en dat aandeel moet naar minstens 30 procent.

    De topvrouwen zijn gevonden na een oproep van minister Jet Bussemaker en Hans de Boer, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Om het aantal benoemingen van topvrouwen te versnellen ontvingen de bijna 700 commissarissen een brief van Bussemaker en De Boer. Hierin stond een oproep om actief op zoek te gaan naar vrouwen en daarbij vooral niet alleen in eigen kring te blijven kijken. Meer informatie over de database staat op de website topvrouwen.nl.

    Lees verder op personeelsnet.nl

    Doortje Briedé-Bultman