Anouk Lagae, de chief marketing officer van Duvel Moortgat, werd gisteren verkozen tot de Nederlandstalige Marketeer van het Jaar 2015. Ook aan Franstalige kant won een brouwer: David Sempels, de directeur marketing Benelux van AB InBev.

Vier vrouwen en één man streden dit jaar aan Nederlandstalige kant om de eretitel van Marketeer van het Jaar, een initiatief van de marketingorganisatie Stima met medewerking van Trends en Trends-Tendances. De veertigjarige Anouk Lagae, de chief marketing officer van Duvel Moortgat, haalde het van Sabien Dejonckheere (de marketingdirecteur Belgium van Lotus Bakeries), Lies Eeckman (tot september de marketingdirecteur van Brouwerij Alken-Maes), Tamara De Bruecker (de marketingdirecteur van De Lijn en de gedelegeerd bestuurder van LijnCom) en Matthias Kympers (het hoofd marketing van de discountketen Lidl Belgium).

In de drieënhalf jaar dat Lagae bij de Puurse brouwer aan de slag is, zijn alle merken van de brouwer volgens haar in alle landen gegroeid, ook in België. De enige uitzondering is De Koninck, maar voor dat merk bevroor de brouwer twee jaar geleden de budgetten met het oog op de opening van het nieuwe belevingscentrum in Antwerpen. Volgens Lagae ging het bedrijf zowel in volume als in waarde vooruit. “In waarde door de kwaliteit voorop te stellen. Dat kost iets, maar ik heb hier ondervonden dat als je de focus durft te leggen op de kwaliteit, je die investering terugkrijgt en dat je een merk opbouwt.”

“De meeste bedrijven richten zich in een crisisperiode op de korte termijn, met het oog op het dividend van de aandeelhouders. Dat betekent een focus op financiën, op de verkoop op korte termijn.” Dat Duvel Moorgat sinds 2013 niet meer op de beurs noteert, helpt om niet meer in die val te trappen. “Er is geen absolute belofte aan de aandeelhouders. Dat is een luxepositie, maar je moet dat wel durven.”

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman