Overdrijven we echt? Dat is de vraag die onderzoekster Yaiza Janssens (Universiteit Gent) wetenschappelijk wil onderbouwen. Voor haar doctoraat is Janssens op zoek naar deze alledaagse ervaringen van vrouwen: “Seksisme mag zeker niet geminimaliseerd worden.”

Openbaar seksisme kan overal gebeuren: op straat, in de supermarkt, op de bus of andere publieke plaatsen. Maar omdat ervaringen van vrouwen met openbaar seksisme heel persoonlijk zijn en vaak minder ernstig genomen worden, krijgt het probleem nog steeds geen voorrang. Overdrijven we dan echt? Onderzoekster Yaiza Janssens (Universiteit Gent) wil met een doctoraat de verhalen van openbaar seksisme wetenschappelijk funderen.

Hoe ben je bij het onderwerp gekomen?

Yaiza Janssens: “De laatste drie jaar is er in België met een aantal ups-and-downs veel aandacht geweest voor het onderwerp. Ik denk dat de documentaire ‘Femme De La Rue’ de bal echt aan het rollen kreeg. Maar ook andere gebeurtenissen plaatsten openbaar seksisme in de media. Denk maar aan de case rond DSK, de poepknijperij van Sagan of de trending hashtag ‘Wij Overdrijven Niet’.”

Zorgt de verscherpte media-aandacht voor een slechte beeldvorming van de problematiek?

Yaiza Janssens: “Je moet natuurlijk altijd opletten met veralgemening. Niet alle mannen maken zich schuldig aan het gedrag. Seksisme gebeurt veelal onbewust en ligt aan een soort van mentaliteit. Toch vind ik de aandacht voor het onderwerp heel belangrijk omdat ik de indruk heb dat het een probleem is dat vaak gebeurt maar niet ernstig genomen wordt. Openbaar seksisme is niet van dezelfde orde als moord of verkrachting. Dus het krijgt niet overal evenveel prioriteit.”

Lees verder op knack.be

Doortje Briedé-Bultman