Op ons vierentwintigste droomden wij van een eigen stek vinden, op zoek gaan naar een goed lief en de wereld rondreizen. De Amerikaanse Lindy Li ziet het grootser, ze wil namelijk volgend jaar verkozen worden als congreslid. Als haar dat lukt dan wordt ze het jongste vrouwelijke congreslid ooit.

'Het is mijn levensdroom. Ik heb dit altijd willen doen, het enige variabele was het moment waarop ik de sprong wilde wagen', vertelt Lindy Li aan The Huffington Post. Lindy Li, geboren in China, verhuisde op haar vijfde naar de VS. Drie jaar geleden studeerde ze af aan Princeton en nu springt ze in het diepe. Li is erg vastberaden. ‘Die stoel is van mij’, klonk het volgens haar vader.

Hoewel haar politieke carrière pas van start gaat, kreeg ze al heel wat te verduren. Haar eerste lief had zijn twijfels over haar kansen en was geïntimideerd door haar passie, dus hij vertrok. Hij was niet de enige met vragen. ‘Mensen twijfelen of ik het lang ga volhouden’, vertelt Li.

Bovendien krijgt ze veel tegenstand omwille van haar leeftijd, geslacht en afkomst. ‘Ik heb heel veel grove commentaren gekregen die me erg hebben geraakt de voorbije maanden.’ Maar dat deert haar niet, het stimuleert haar nog meer. ‘Er is te weinig vrouwelijke én jonge vertegenwoordiging in het congres’, klinkt het.

Lees verder op knack.be

Lindy Li © Twitter - The Huffington Post

Doortje Briedé-Bultman