Ooit begon het Fun Theater als een organisatie die theatercursussen gaf. Later ging het er vooral om ‘persoonlijke groei’. Sommige cursisten kwamen eenmalig, maar Pauline Wijnberg bleef er hangen, zeer onder de indruk van leidster Jacqueline de Haan. Gaandeweg kreeg de groep meer en meer trekken van een sekte. Uiteindelijk vluchtte Pauline weg. Nu is er een theaterstuk over.

'Pauline, nog even voor alle duidelijkheid: wat je op mijn rug hebt gehangen is de verantwoording voor jouw leven. Nog een paar uur en dan ik loop met jouw energie weg. Voor mij is dat een zware vracht en een enorme kramp, die over een week of wat wel van me af zal vallen. Als je het op mijn rug laat, kun je er zelf nooit meer bij. Jij blijft dan achter als de natte wind die je je hele leven al geweest bent. Jammer, want je zou meer kunnen worden, maar als het jouw keuze is om een vieze wind te blijven vind ik het ook prima.“

Deze mail kreeg Pauline Wijnen op 24 december 2001 van de vrouw die op dat moment de belangrijkste persoon in haar leven was: de zelfbenoemde goeroe Jacqueline de Haan, leidster van een organisatie die dertig jaar geleden van start ging onder de naam het Fun Theater. De eerste vijftien jaar werden er alleen theatercursussen gegeven, maar later kwam het accent te liggen op trainingen in wat genoemd werd ‘persoonlijke groei’. Dat kon van alles betekenen, want het Fun Theater putte uit alle denkbare psychologische en spirituele tradities en elke training was een geheel eigen mix van bio-energetica, enneagrammen, Jung, tantra, Bhagwan, Sai Baba, christendom, aura's lezen en chakra's activeren. Vele duizenden nieuwsgierigen en zoekers hebben die trainingen in de loop der jaren bezocht. Sommigen eenmalig, maar anderen bleven hangen. Pauline bleef hangen en werd uiteindelijk een trouw groepslid. Eén van de Fun Theater-trainingen was in 1997 onderwerp van een geruchtmakend artikel in Vrij Nederland, geschreven door Elma Drayer. Zij bezocht een vrouwenweekend, waar na de meditatie plotseling het sein werd gegeven voor gezamenlijke masturbatie. Het evenement werd afgesloten met een geleide groepssessie vingerseks, in groepjes van drie. Momenteel geven De Haan en haar medewerkers overigens trainingen in het bedrijfsleven. Volgens de eigen website bestaat de klantenkring uit grote bedrijven als ABN Amro, Akzo Nobel en Nationale Nederlanden en hebben ook diverse ministeries gebruikgemaakt van de ‘denkworkshops’en ‘bezielingstrainingen’.“

Lees verder op trouw.nl

© Patrick Post. Scène uit ‘Wij zijn God’: ‘Freek’ (Arjen Dijkstra), de echtgenoot van ‘Paula’, is verwikkeld in een ruzie met de leidster van de sekte, ‘Yvonne’ (Alice van Gorp).

Doortje Briedé-Bultman