De winkels en catwalks lijken uit te puilen van het platte, sportieve schoeisel maar toch breekt Weekend.be graag de lans voor nòg meer sneakers. Sneakers voor (en door) vrouwen, welteverstaan.

Limited. Het woord gaat hand in hand met de sneakerindustrie, waar passionele verzamelaars releases met rode viltstift in hun agenda aanduiden en uren in de kou staan om een paar te kunnen bemachtigen. Voor chicks met kicks smaakt de term ‘limited’ echter heel wat wranger. Een beperkt aantal maten. Een beperkt aantal kleuren. Een beperkt aantal verkooppunten. Wie als vrouw een sneakercollectie wil aanleggen stoot maar al te vaak op muren die al lang met hand en tand afgebroken moesten zijn, en niet alleen omdat nu toevallig ook fashionistas het verschil tussen een Huarache en een Roshe kennen.

Hoeveel geld ze ook binnenrijft en hoeveel mensen ze ook aanspreekt: de sneakerindustrie is jammer genoeg nog steeds overwegend mannelijk. Het zijn (vooral) mannelijke sporters die grote deals aangaan met de grote merken, die handjes schudden met de mannelijke zaakvoerders van deze labels zodat ze samen met de mannelijke ontwerpers van het bedrijf een sneaker kunnen ontwerpen die allicht ook alleen maar in mannenmaten op de markt zal komen.

Vrouwelijke sneakerheads kunnen het vast beamen: voor deze passie moet je letterlijk en figuurlijk op grote voet leven. Zo zijn er heel wat meisjes die bepaalde zeldzame exemplaren zo graag aan hun collectie wilden toevoegen dat ze die gewoon een paar maten te groot kochten en extra dikke sokken dragen. Of ze nemen een kijkje op de kinderafdeling (die soms schoenen tot maat 38 stockeert) want jawel, voor jongens zijn die schoenen er soms wél.

Lees verder op knack.be

© katphann.tumblr.com/

Doortje Briedé-Bultman