Hilversumse vrouwen gaan vluchtelingen op Lesbos helpen

  • Doortje Briedé

    De Hilversumse vrouwen Ingeborg Robijn en Tukkie Tuk kunnen het Europese vluchtelingendrama niet langer aanzien. Ze weigeren machteloos langs de kant te blijven staan en reizen daarom volgende week af naar het Griekse eiland Lesbos om zelf te helpen. Ze zijn nu nog bezig geld en spullen in te zamelen.

    Het idee om daar naar toe te gaan, kwam van Ingeborg. “Ik wil mijn ogen niet sluiten. We gaan uit medemenselijkheid en ik wil een arm om iemand heenslaan. Dat kan ik vanaf hier niet doen.” Ze overtuigde Tukkie om ook mee te gaan, want helemaal alleen zag Ingeborg niet zitten.

    Ze denken dat ze elkaar hard nodig hebben om elkaar te steunen bij de dingen die ze meemaken. De Hilversumse vrouwen kennen natuurlijk de beelden uit het nieuws, maar zijn er op voorbereid dat de realiteit nog indrukwekkender is. “Ik vind het echt spannend, want je krijgt denk ik de meest vreselijke dingen te zien”, zegt Tukkie.

    Lees verder op rtvnh.nl

    Foto: Joost Lammers / RTV NH

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Hilversumse vrouwen dankbaar na acht dagen lang vluchtelingen helpen op Lesbos

    Het waren acht lange dagen van 5.30 tot 21.00 uur, maar de Hilversumse buurtwerker Tukkie Tuk kijkt toch vooral heel ‘dankbaar’ terug op haar verblijf op Lesbos. Samen met Ingeborg Robijn hielp en begeleidde zij honderden vluchtelingen die op het Griekse eiland in vaak veel te kleine rubberen bootjes aankwamen.

    'We hebben dit kunnen doen dankzij donaties van heel veel Hilversummers waarvan we zeker een derde helemaal niet kennen', aldus Tuk. ‘Als ik nu weer rondfiets in Hilversum zie ik ook weer heel veel duimen omhoog gaan. We hebben zo veel steun gekregen.’

    Dankzij die steun reisden de twee Hilversumsen met een flinke zak geld - om zo eten en spullen daar in te slaan voor de vluchtelingen - richting Lesbos. Zij waren vertrokken nadat een oud-collega van Robijn, die nu op Lesbos woont, gevraagd had om petjes toe te sturen. Die zijn nodig, omdat de vluchtelingen na aankomst nog zeventig kilometer moeten lopen naar het opvangkamp. Toen Robijn de vraag kreeg hoe zij die inmiddels tientallen ingezamelde petjes wilde laten bezorgen, bedacht ze om zelf naar het eiland af te reizen. En Tuk mocht mee. "Wat een vraag', dacht ik in eerste instantie. Maar toen ik erover nadacht vond ik het ook een heel mooie vraag', kijkt Tuk terug. ‘Toen ik ja had gezegd, plaatste ik voorzichtig iets op Facebook en twitter. En we kregen zo veel aandacht. In no time stond er op het speciale bankrekeningnummer een paar duizend euro.’

    Lees verder op dichtbij.nl

    Tukkie Tuk en Ingeborg Robijn met enkele ingezamelde petjes nog voor het vertrek (Foto: Studio Kastermans)

    Doortje Briedé-Bultman