Schippers door, Samuel en Sedney uitgeschakeld

  • Doortje Briedé

    Dafne Schippers heeft zich bij de WK atletiek in Peking eenvoudig geplaatst voor de halve finales op de 100 meter. Jamile Samuel en Naomi Sedney strandden in de series. 

    Ontspannen lopend won Schippers haar serie in 11,01. Het bleek uiteindelijk de vijfde tijd. Titelhoudster Shelly-Ann Fraser-Pryce (Jam) maakte samen met de Amerikaanse Tori Bowie al direct indruk met 10,88. Veronica Campbell-Brown (11,04), Murielle Ahouré (11,10) en Blessing Okagbare (11,07) deden het rustig aan.

    “Als ik echt door zou trekken, was ik ook onder de elf seconden gebleven”, stelde Schippers.

    Lees verder en bekijk video's op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Schippers met record naar WK-finale 100 meter

    Dafne Schippers heeft bij de WK atletiek in Peking overtuigend de finale van de 100 meter gehaald. De Nederlandse atlete won haar halve finale in 10,83 seconden, een Nederlands record. Haar oude record stond op 10,92. De finale is om 15.35 uur.

    Schippers moest bij de eerste twee eindigen om zich rechtstreeks voor de eindstrijd te plaatsen. Dat lukte haar met verve in een zware serie. De Europese kampioene trof in haar race de Jamaicaanse Veronica Campbell-Brown (wereldkampioene 100 meter in 2007), de Ivoriaanse Muriëlle Ahouré (zilver op WK twee jaar geleden) en outsider Michelle-Lee Ahye uit Trinidad.

    Lees verder en bekijk video's op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Schippers verovert zilver op 100 meter

    Dafne Schippers heeft Nederland bij de WK atletiek in Peking aan de eerste medaille geholpen. De 23-jarige atlete veroverde in de finale van de 100 meter zilver. De Jamaicaanse Shelly-Ann Fraser-Pryce prolongeerde in 10,76 seconden de wereldtitel.

    Schippers finishte in 10,81 seconden, opnieuw een Nederlands record. Dat had ze anderhalf uur eerder in de halve finales al op 10,83 gebracht.

    In de finale was Schippers in baan zes goed weg. De Europese kampioene op de 100 en 200 meter bleef in het spoor van Shelly-Ann Fraser-Pryce, die de Nederlandse maar net voor bleef. De Jamaicaanse zag Schippers wel naderen, maar hield een kleine marge over. Schippers hield wel de Amerikaanse Tori Bowie achter zich.

    Lees verder en bekijk video's op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Hassan pakt brons op 1500 meter bij WK atletiek

    De Nederlandse atlete Sifan Hassan heeft bij de WK atletiek in Peking een bronzen medaille gewonnen op de 1500 meter. Hassan eindigde na een spannende finale ruim een halve seconde achter de Keniaanse Faith Kipyegon en bijna anderhalve seconde achter de Ethiopische atlete Genzebe Dibaba, die het goud pakte met 4:08,09.

    Vooraf gold Hassan al als een medaillekandidaat. In de series en de halve finale was ze de snelste in haar races. Ze bouwde die races rustig op en versnelde pas in de laatste rondes. ‘Ik laat anderen het tempo maken. Ik ben geen haas, ik kom voor de medailles. Ik heb heel hard gewerkt, ik heb minder wedstrijden gelopen. Ik heb alles gedaan voor dit WK, dus ik moet een medaille halen’, zei ze tegen de NOS na de halve finale.

    Lees verder op volkskrant.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Schippers ontspannen naar halve finales 200 meter

    Dafne Schippers is bij de WK atletiek in Peking overtuigend doorgedrongen tot de halve finales van de 200 meter. De Europees kampioene, die maandag zilver veroverde op de 100 meter, won haar serie met overmacht in 22,58.

    Schippers nam meteen de leiding, keek af en toe rustig om zich heen waar de concurrentie zich bevond en liep op het laatste rechte stuk ontspannen naar de finish. 

    De 23-jarige Utrechtse noteerde in totaal de vijfde tijd in de series. Alleen de Britse Dina Asher-Smith (22,22), de Amerikaanse Candyce McGrone  (22,45), de Jamaicaanse Sherone Simpson (22,52) en de Bulgaarse Ivet Lalova-Collio (22,54) waren sneller dan Schippers.

    Lees verder en bekijk video's op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    'Schippers kan net als Bolt profiteren van haar lengte'

    Goud voor Dafne Schippers op de 200 meter bij de WK in Peking. Het zou Bert Otten, hoogleraar NeuroMechanica aan de Rijksuniversiteit Groningen, niets verbazen. “Ze heeft haar lengte mee.”

    Schippers is met haar 1,79 meter lang voor een sprintster, maar in tegenstelling tot wat in het verleden gedacht werd, is dat helemaal geen nadeel meer. Daar heeft Usain Bolt met zijn 1,95 meter voor gezorgd.

    “Hij kwam per ongeluk bij de sprint terecht”, zegt Otten. “Het heeft het denken over wat een geschikte lichaamsbouw voor de sprint is op z'n kop gezet.”

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Dafne Schippers pakt historisch goud op 200 meter

    Dafne Schippers heeft goud gewonnen op de 200 meter sprint tijdens de WK atletiek in Peking. De 23-jarige Schippers liep een tijd van 21,63 seconden, een Europees record. Ze finishte net voor de Jamaicaanse Elaine Thompson, die met een voorsprong uit de bocht kwam, maar met 21,65 seconden net tekort kwam. Veronica Campbell-Brown werd derde in 21,97 seconden.

    Schippers had maar één woord voor haar wereldtitel op de 200 meter in de Europese recordtijd van 21,63: ‘bizar’. De Utrechtse atlete stamelde vervolgens in de microfoon van de NOS: ‘Ik ben gewoon wereldkampioene in een Europees record. Ik ben gewoon de winnaar.’

    Lees verder op volkskrant.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Schippers schrijft geschiedenis met wereldtitel

    Dafne Schippers heeft bij de WK in Peking geschiedenis geschreven. De 23-jarige Nederlandse veroverde als eerste Nederlandse vrouw een wereldtitel in de atletieksport. Ze was in de finale van de 200 meter na een spannende race de snelste.

    Met 21,63 seconden tekende ze voor een Nederlands en Europees record. Het oude record stond al met 22,03 seconden op haar naam.

    Schippers, die ook al zilver pakte op de 100 meter, veroverde vorig jaar in Zürich al de Europese titels op de 100 en 200 meter. Dit jaar werd ze ook Europees indoorkampioene op de 60 meter.

    Schippers lag na het uitkomen van de bocht nog niet voorop. De kunst van de 200 meter is na de start voldoende energie over te houden voor een versnelling op het rechte stuk naar de finish. Dat lukte de Nederlandse. Ze won nipt voor de Jamaicaanse Elaine Thompson, die 21,66 noteerde.

    Lees verder en bekijk video op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    Van koning tot Sedoc: #DafneSchippers is trending

    Vrijwel direct na haar gouden race was Dafne Schippers - niet geheel verrassend - trending topic op Twitter. Koning Willem-Alexander en minister-president Mark Rutte lieten van zich horen, maar vooral binnen de Nederlandse sportwereld regende het loftuitingen en felicitaties voor de kersverse wereldkampioene op de 200 meter.

    Koning Willem-Alexander liet weten: “Ongelooflijk trots op de wereldse prestatie van @dafneschippers. Genoten van de wedstrijd. Fenomenaal!”. En Rutte: “Wat een mooie race en een fantastische prestatie. Ontzettend gefeliciteerd @dafneschippers!”.

    Ireen Wüst was bijna net zo snel als Schippers met haar bericht. Zo'n dertig seconden na de finish twitterde ze: “JAAAaaaaaa!! Ze doet het!! @dafneschippers pakt goud op de 200m!”

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman