Bij Hilde Claes, burgemeester van Hasselt, werd onlangs een beginnend stadium van borstkanker vastgesteld. Dat laat ze zelf weten in een persbericht.

“Op aanraden van mensen die dicht bij mij staan, heb ik recent een preventieve screening - waaronder een borstkankeronderzoek  - ondergaan. Vrouwen van mijn leeftijd zijn een belangrijke risicogroep, maar weinigen gaan ervan uit dat ze zelf getroffen worden. Ik was niet anders”, verklaart Claes in het bericht. De uitslag was onverwacht een slag in haar gezicht. “De artsen hebben een voorloper van borstkanker ontdekt dat best over niet al te lange tijd heelkundig verwijderd wordt, gevolgd door een nabehandeling.”

“Mijn wereld stortte in toen ik deze diagnose een paar dagen geleden vernam. Het woord ‘kanker’ blijft immers een beladen medische term, met veel verontrustende bijklanken. Maar er zijn zeker redenen om positief te blijven”, vervolgt ze. De kanker zou immers nog in een primair stadium zijn. “De behandeling kan vrij snel en met een zeer grote kans op volledig herstel aangevat worden. Ik weet dat vele vrouwen mij hierbij zijn voorgegaan en met gunstig resultaat, dit geeft kracht en vertrouwen in de behandeling welke kortelings zal aanvatten. Bovendien ben ik van natuur een positieve denker.”

Lees verder op hln.be

Hilde Claes © belga

Doortje Briedé-Bultman