Waarom toch altijd Holland en geen Nederland.

  • Beheerder

    Waarom blijft men zeggen dat we van Holland zijn.:? Wij wonen in Holland maar in Nederland. Wij zijn geen Hollanders maar Nederlanders. We hebben toch een Nederlands paspoort en geen Hollands paspoort.

    Holland is een provincie je hebt Noord en Zuid Holland en die maken weer onderdeel uit van Nederland. De mensen die daar wonen zijn Hollanders die in Nederland wonen. Netzoals je een Limburger hebt die in Nederland woont.

    Overal is het Hup Holland. In de sport wereld komen ze uit voor Holland en niet voor Nederland :?

    Waarom kan Holland niet veranderd worden in Nederland.

  • Paul

    Het kan ook heel verwarrend zijn, want Polen heet in het buitenland Polland.

  • Kaat

    Kijk maar eens op dit linkje:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Benamingen_van_Nederland :D

    Maar je hebt wel gelijk Adnil!

    Ik ben een Noord Hollandse, je hebt Friezen, Gelderlanders enz enz.

    Provincienamen inderdaad!

  • Paul

    moet trouwens Poland zijn, als ik het wel heb, met 1 L

  • serine

    en ik al jaren denken …dat nederland onder de zee spiegel ligt en holland boven de zee spiegel :D

  • poppedijn

    Helemaal 100%mee eens! Dit denk ik n.l. ook al JAREN. Groetjes van Poppedijn uit ja uit…NEDERLAND!!!

  • Beheerder

    Ik heb wel eens gehad dat ik te horen krijg Oh so you're from Holland. En dan zeg ik no I'm from the Netherlands. Dan staan ze raar te kijken moet je ze even gaan uitleggen. :D

    En spanjaard zegt bv dat ik van Hollanda ben nee zeg ik soy de Neerlandesa

    Ik verbeter het elke keer weer in de hoop dat eens het oude kwartje gaat vallen..

  • --->zoeff<---

    wat dacht je dan van pays bas :D (als ik het goed schrijf)

  • Moira

    Pays Bas is goed, dat betekent Lage landen, dus daarmee heb je Nederland te pakken.

    Groet, Moira ( geboren Nederlandse, woont nu in het Hollandse ;) )

  • inba

    Ontzettend leuk onderwerp, eigenlijk is dit wel mijn stokpaardje. :)

    quote:

    “Pays Bas is goed, dat betekent Lage landen, dus daarmee heb je Nederland te pakken”

    “unquote”

    oeps… Lage Landen = Holland. ;)

    Pars pro toto

    Dit verschijnsel komt, min of meer onbedoeld, ook voor in de geografie, bijvoorbeeld in het gebruik van de naam Holland om Nederland aan te duiden, of de namen van Engeland en Groot-Brittannië om het Verenigd Koninkrijk aan te duiden. De reden hiervoor is dat de genoemde gebieden een overheersende rol spelen of gespeeld hebben in de betreffende grotere regio's, en daardoor bij buitenlanders even bekend of zelfs bekender zijn. Landen worden vaak aangeduid met hun hoofdstad: Parijs voor Frankrijk, Tokio voor Japan, Brussel voor de Europese Unie.

    (Wikipedia)

    “Holland” was vroeger (heel vroeger) een Graafschap.

    De “Zeven Nederlanden” die zich splitsten, de Hollandse Oorlog enz enz.

    Van Oldebarnevelt, de Gebroeders De Wit, allemaal namen uit je schooltijd die je allemaal op moest dreunen met jaartallen erbij.

    Tijdens mijn schooltijd verdiepte ik me er nog niet zo in, ik had al moeite genoeg om alle jaartallen en de bijbehorende namen uit mijn hoofd te leren (net als jullie denk ik ;) )

    Natuurlijk kunnen we tegenwoordig veel info uit de bieb of internet halen, maare misschien is het nog leuker om oude herinneringen en/of verhalen op te halen.

    Wat heb jij van jouw oma geleerd en misschien heeft zij jou wel verteld dat zij dit weer van háár grootmoeder wist. :)

    Of zouden we een dergelijk topic misschien op een ander pb moeten plaatsen?

    Ik weet dit natuurlijk niet, maar het zou best wel een leuk discussiepunt kunnen zijn.

    Allemaal alvast fijne Paasdagen gewenst!!